Reilun 10 vuoden aikana paperisen postin määrä on vähentynyt 75 prosenttia. Laskua nähdään edelleen, kun viranomaisposti muuttuu ensisijaisesti digitaaliseksi. Tämä saattaa vaikuttaa Postin hintoihin ja jakeluaikatauluihin tulevaisuudessa.
Aamulehti
Tiivistelmä on tekoälyn tekemä ja ihmisen tarkistama.
Viranomaisten lähettämät kirjeet muuttuvat pääosin digitaalisiksi vuoden 2026 alusta lähtien.
Muutos vähentää Postin jakamaa kirjepostia ja luo painetta jakelun sekä hintojen muutoksiin.
Postin postipalveluiden strategiajohtaja Kimmo Salakka kertoo, että paperisen postin määrä on jo vähentynyt 75 prosenttia reilussa 10 vuodessa.
SUOMEN viranomaisten lähettämien kirjeiden on määrä muuttua ensisijaisesti digitaalisiksi vuoden 2026 alusta lähtien.
Muutoksella tavoitellaan vähintään 50 miljoonan euron säästöjä viranomaisten postituskuluissa. Muutos koskee esimerkiksi viranomaisten tekemiä päätöksiä ja tiedoksiantoja.
Muutoksella on tulevaisuudessa vaikutuksia myös Postin toimintaan. Postin postipalveluiden strategiajohtaja Kimmo Salakka kertoo tämän vaikuttavan kirjepostin määrään laskevasti.
Suuntaus on hänen mukaansa luonnollinen. ”Kuluttajien tarpeet muuttuvat ja kuluttajat haluavat sujuvampaa viestintää ja digitaalisia palveluita”.
Salakka muistuttaa, ettei kyseessä ole uusi asia, sillä kirjepostin digitalisoituminen on jatkunut 2000-luvun alusta alkaen. Reilun 10 vuoden aikana paperisen postin määrä on jo vähentynyt 75 prosenttia.
Vaikutusta hintoihin
Salakka ei kerro tarkkoja lukuja, mutta kertoo Postin jakaman viranomaispostin määrän olevan merkittävä osa kaikesta jaettavasta kirjepostista.
Hän kertoo olevan ilmiselvää, että jaettavan postin määrä vähenee entisestään ja tämä luo painetta jakelun sekä hintojen muutoksiin.
”Mitä vähemmän postinkantajan laukussa on jaettavaa, luo se painetta yksikkökustannuksiin. Kaikkea emme pysty kompensoimaan pelkästään jakelutyötä tehostamalla ja vähentämällä, vaan painetta on myös hintojen tarkasteluun.”
Salakka sanoo, että mahdollisiin hinnanmuutoksiin vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka jakelua on mahdollista tehostaa tai muuttaa. Jo aikaisemmin tehtyjä toimia ovat olleet jakelupäivien karsiminen sekä kirjepostin jakaminen aamujakelun yhteydessä.
Valinnan mahdollisuuksia kuluttajille on tuonut myös kirjeiden ja pakettien OmaPosti-palvelu, jolla on lähes 3 miljoonaa käyttäjää. Kyseinen palvelu mahdollistaa viestien vastaanottamisen digitaalisesti kirjepostin sijaan.
Digiin kannustetaan, paperin voi valita
Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti Suomi.fi-palvelussa.
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti, kerrotaan Digi- ja väestötietoviraston tiedotteessa.
Suomi.fi-palvelusta pystyy muutoksen jälkeen edelleen valitsemaan, haluaako viranomaispostinsa sittenkin mieluummin paperilla. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla.