Tampereen Rantatunnelissa ajetaan välillä väärään suuntaan – myös peruuttaminen aiheuttaa vaaratilanteita

Neljässä vilkasliikenteisessä maantietunnelissa ajettiin väärään suuntaan yhteensä 55 kertaa kolmevuotisen seurantajakson aikana.

Aamulehti

Lue tiivistelmä

Tiivistelmä on tekoälyn tekemä ja ihmisen tarkistama.

Fintrafficin kartoitus paljastaa, että Tampereen Rantatunnelissa ajetaan ajoittain väärään suuntaan ja peruutetaan vaarallisesti.

Rantatunnelissa ajettiin väärään suuntaan kahdeksan kertaa ja peruutettiin 14 kertaa vuosina 2021-2024.

Fintrafficin tieliikenteenohjauksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki kertoo, että kolarit ovat vähentyneet tunnelin alkuvuosista.

Tampereen Rantatunnelissa ajetaan ajoittain väärään suuntaan. Vaaratilanteita aiheutuu myös esimerkiksi peruuttamisesta, kertoo Fintrafficin tuore kartoitus.

Fintraffic kartoitti vilkasliikenteisten maantietunneleiden liikenteen poikkeustilanteita vuosina 2021–2024. Mukana tarkastelussa olivat Tampereen Rantatunnelin lisäksi Espoon Keilaniemen tunneli, Helsingin Vuosaaren tunneli ja Lahden Liipolan tunneli.

Yhteensä näissä tunneleissa ajettiin seurannan aikana väärään suuntaan 55 kertaa ja peruutettiin yhteensä 84 kertaa. Peruuttamisista yli puolet liittyi tilanteisiin, joissa kuljettaja yritti peruuttaa takaisin ohi ajamalleen rampille tai erkanemisalueelle.

Tampereen Rantatunnelissa ajettiin kahdeksan kertaa väärään suuntaan ja peruutettiin 14 kertaa seurantajakson aikana, kertoo Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta yksikönpäällikkö Eero Sauramäki.

”Rantatunnelin osalta lukemat eivät ole kauhean isoja eikä tilanne niin hälyttävä. Vuosaaren tunneli ja Liipolan tunneli ovat kohteita, joissa on paljon näitä tilanteita.”

Väärään suuntaan tunneleissa ajettiin eniten aikoina, jolloin liikenne on vähäisempää: kesäkuukausina, öisin ja viikonloppuisin. Viikonpäivistä perjantai, sunnuntai ja keskiviikko korostuivat Fintrafficin kartoituksessa.

”Jos liikennettä on vähemmän, niin helpommin lähtee ajamaan sellaiseen paikkaan, josta ei tiedä, saako sinne mennä”, Sauramäki pohtii.

Lokakuussa 2018 Rantatunnelissa sattui kolari ja yksi ajokaista oli suljettu liikenteeltä. Fintraffic muistuttaa, että jo tunneliin päin ajaessa pitää olla tarkkana ja seurata opasteiden merkkejä ja tekstejä. Punainen rasti kertoo suljetusta ajokaistasta.

Kolarit vähentyneet

Vuonna 2016 liikenteelle avattu Rantatunneli on vilkasliikenteinen ja Suomen pisin maantietunneli. ”Sen näkyy muun muassa niin, että siellä pysähdellään paljon. Tämän tyyppisiä tilanteita syntyy suhteessa enemmän kuin muualla.”

Välillä maantietunneleissa liikutaan myös sinne kuulumattomilla välineillä.

”Noin vuosi kaksi sitten oli sähköpotkulautojen kanssa ongelmaa toistuvammin, nyt sitä tapahtuu silloin tällöin. Polkupyörät ovat hyvin yksittäisiä tapauksia.”

Seurannan aikana Rantatunnelissa ei noussut esiin suuria kolareita. ”Kolarit ovat huomattavasti vähentyneet tunnelin alkuvuosista”, Sauramäki kertoo.

Taustalla on muun muassa se, että liikenne ruuhkautuu vähemmän, kun Paasikiventielle Lielahden suuntaan rakennettu kolmas kaista on sujuvoittanut liikennettä.

Lue lisää: Vilkas Tampereen Paasikiventie sai lisäkaistan – 2,5 kilometriä pitkä kolmas kaista on nyt kokonaan auki

Yleisimmät kolarit Rantatunnelissa ovat peräänajoja ja kaistanvaihtoja. Esimerkkipaikaksi Sauramäki nostaa Naistenlahden kohdalta Rantatunneliin liittyvän rampin. ”Rampilta haluttiin liian aikaisin tulla liikenteen sekaan ja siinä tapahtui onnettomuuksia kaikkein eniten. Siinä on pitkä liittymäkaista, sitä kannattaisi käyttää mahdollisimman pitkälle.”

Kun tunnelissa tapahtuu jotain poikkeuksellista, tieliikennekeskus voi puuttua liikenteeseen. Kulkua ohjataan esimerkiksi alentamalla nopeusrajoituksia, tiedottamalla opastetauluilla tai sulkemalla koko tunnelin. Viime vuonna tunnelin sulkemisella estettiin yhdeksän kertaa väärään suuntaan ajavan ajoneuvon kulku.

Ole valppaana jo ennen tunnelia. Huomioi nopeusrajoitukset, tiedotus- ja kaistaopasteet sekä liikennevalot. Esimerkiksi tunnelin suulla sijaitsevan kaistaopasteen punainen rasti tarkoittaa, että kyseinen kaista on pois käytöstä.

Pidä turvaväli. Riittävä väli edellä ajavaan antaa aikaa reagoida.

Pidä ajovalot päällä. Tunnelissa ajovalot on oltava aina päällä.

Älä pysähdy. Tunneliin ei saa pysähtyä, tehdä U-käännöstä, peruuttaa eikä pitää tyhjäkäyntiä.

Ohita vain, jos olosuhteet sen selvästi sallivat. Ohittaminen on sallittua vain tunneleissa, joissa on useampi ajokaista samaan suuntaan. Raskaalle liikenteelle ohittaminen ei ole sallittua lainkaan.

Vain moottoriajoneuvoille. Kevyt liikenne on maantietunneleissa kielletty.

Lähde: Fintraffic

source

Jätä kommentti