Vanhenevat tuotteet merkitään alennustarroilla kolmessa myymälässä Tampereella.
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Kokeilun tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia, Alko tiedottaa.
Kokeilu alkaa Tampereen Kalevan, Turtolan ja Tammelan myymälöissä maanantaina 28. huhtikuuta. Testaus laajenee Tampereen muihin myymälöihin myöhemmin toukokuussa, ja päätös mallin laajentamisesta koko verkoston 369 myymälään tehdään todennäköisesti toukokuun aikana.
Hävikin vähentäminen on osa Alkon ympäristötavoitteita. Alkon mukaan poistohinnoittelu on siihen uusi lisätyökalu.
”Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään”, toteaa valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen tiedotteessa.
Hyvönen kertoo, että oluen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy alkutuotannossa, erityisesti vedenkäytössä. Vesijalanjälki kertoo makean veden kokonaismäärän, joka kuluu tuotteen tuotantoon, valmistukseen, kuljetukseen ja käyttöön. Yhden olutlitran vesijalanjälki on jopa 298 litraa vettä.
Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla. Alennettu hinta on voimassa myymälöistä ostettaessa, ei verkkokaupasta.